Isnin, 13 April 2020

Membuat E-mel akaun anak

Wah, terlalu lama tak post. Tapi memang jarang nak post sebab sekarang anak-anak dah makin besar dan saya pula sedang menyambung pengajian.

Tapi di musim PKP ini saya rasa post ini dapat membantu ibu bapa seperti saya. Agak panjang dan kalau ada yang nak bertanya leh ke FB saya dan bertanya di sana.

Rasanya agak lambat untuk saya membuat post ini. Tapi saya harap ia dapat membantu ibu bapa untuk membuat akaun e-mel untuk anak-anak dengan cara yang selamat dan benar bagi sesiapa yang belum membuat lagi akaun e-mel untuk anak-anak mereka.


Saya menggunakan Google Family Link dan juga Office Family. Secara peribadi saya rasa Google Family Link adalah lebih mudah dan praktikal. Kedua-dua akaun memerlukan anda sendiri sebagai orang tua mempunya akaun Google atau Office. Anda boleh ke link berikut untuk mendapatkan secara langsung cara-cara membuat e-mel untuk anda tersebut.



Kalau anda mempunyai Office Home atau Pro, ahli keluarga anda dapat menggunakan produk Office penuh seperti anda juga. Oleh itu, ahli keluarga anda tidak perlu membeli Office untuk komputer atau laptop mereka.

Antara kegunaan membuat e-mel anak anda ialah anda boleh menyimpan gambar anak-anak di akaun Google dia sendiri dengan membuat pengecaman muka anak2 anda di Google Photo.
Di masa sedang PKP ini juga, anda boleh membuat Google Classroom untuk anak -anak masuk serta sekiranya guru mereka menggunakan Google Classroom atau anda sendiri mengumpulkan kerja sekolah yang diberikan guru-guru di Google Classroom anda sendiri dan kemudian anak-anak ‘Join classroom’ anda untuk membuat kerja sekolah tersebut.

Figure 1           Google Classroom Saya

Figure 2 Google Classroom Anak Saya

Figure 3 Koleksi Gambar Anak Dengan Cara Share Gambar/Album dengan Akaun e-mel anak

Sekiranya anak-anak memerlukan e-mel untuk mendaftar ‘game’ anda juga boleh memantau anak-anak anda.

Jadi, secara ringkas berikut adalah cara membuat akaun e-mel anak anda.

Google
Ada beberapa cara untuk membuatnya tapi saya hanya memilih 2 cara ini.

            Menggunakan app Family Link yang boleh didownload di phone menggunakan Google Play.
-       Dari akaun anda, anda ke Family Link app. Dari app tersebut semasa menambah atau menjemput ahli keluarga, anda akan diberi pilihan membuat akaun untuk ahli keluarga yang tidak mempunya akaun Google. Pilih untuk buat akaun dan daftar seperti biasa dengan mengisi nama anak dan mempersetujui ‘Terms and conditions’

Di komputer
-       Pergi ke ‘create Google Account’ atau buat Google Account baru
-       Masukkan data-data anak
-       Masuk ke dalam akaun anda sendiri dan pilih cara untuk memberi persetujuan orang untuk akaun anak anda
-       Anda akan mendapat pengesahan setelah akaun berjaya dibuat.

Microsoft
  1.       Log in ke akaun Microsoft anda dan pergi family.
  2.       Invite family dan buat akaun buat ahli keluarga yang tidak mempunyai e-mel.
  3.       Pilih jenis akaun iaitu akaun yang akan dipantau.
  4.       Buat akaun mengikut arahan dan setelah selesai akan nampak akaun anak dalam senarai yang dijemput.
  5.       Log ini akaun anak dan terima jemputan.
  6.       Setelah itu anak boleh menggunakan akaun tersebut untuk menggunakan/install produk Office di alat peranti dia sendiri. Kita sebagai ibu bapa boleh memantau penggunaan peranti anak menggunakan akaun family kita.

Selamat mencuba dan semoga bermanfaat.

Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih untuk ulasan/komen/pertanyaan.
Saya akan cuba balas secepat yang mungkin. Kalau inginkan maklumblas yang lebih segera, boleh ke FB atau Google+ saya.

Thank you for comments/questions.
I will try to respond as soon as possible. If need a quicker response, you can try to reach me through FB or Google+