Salam ramadhan semua.
Alhamdulillah kita bertemu lagi dengan bulan Ramadhan. Alhamdulillah Hanum masih menyusukan Ijlal. Tapi sekarang Ijlal dah minum susu formula bila Hanum kerja. Direct feeding je bila Hanum ada di rumah. Tapi kerana sekarang kadang-kadang ada out station, Hanum buat EBM gak pada masa tu. Kejap lagi Ijlal dua tahun dan pada masa tu Hanum akan cuba wean off.
Bulan puasa kali ni okaylah. Hari ni baru puasa balik setelah uzur. Harapnya akan lebih kuat dari sebelum ni. Apapun kurma dan air madu antara yang mesti ada masa sahur. Selebihnya tawakal.
Pada masa bulan Ramadhan nilah, kita rasa apa yang orang lain yang tiada makanan atau tidak boleh makan rasa, walaupun hanya beberapa jam. Apa maksud Hanum dengan yang tidak boleh makan? Orang sakit selalunya tidak boleh makan. Ada yang berpantang makan, ada yang memang dipuasakan, ada yang dipuasakan berhari-berhari atau kalau dah teruk...berpuasa sehingga ajal menjemput.
Dulu bila Hanum kerja di hospital, kesian tengok budak-budak di wad bedah kanak-kanak yang terpaksa dipuasakan. Mereka masih kecil, kekuatan akal belum terbentuk, kawalan nafsu makan belum dilatih. Fisiologi badan yang otomatik terangsang bila melihat dan menghidu makanan juga tak boleh dikawal. Rasa lapar dan ingin makan tentu timbul walaupun sedang sakit.
Tetapi yang buat Hanum sedih bukanlah keadaan mereka yang terpaksa berlapar (kerana ia untuk kebaikan mereka). Namun keadaan mereka terpaksa melihat penjaga mereka yakni ibu mereka sendiri makan di depan merekalah yang membuat Hanum rasa hiba dan marah. Adalah beberapa penjaga yang Hanum tegur supaya jangan maka depan anak-anak tersebut. Tak kasihankah mereka pada anak-anak mereka?
Ini juga bermaksud, kalau nak mengajar budak kecil berpuasa alihkanlah perhatian dia dari makanan. Kalau sukar dielakkan (seperti disekolah atau masa jalan-jalan), beri kata-kata positif dan semangat untuk membentuk kekuatan mental dan melatih nafsu makan.
Jadi di bulan Ramadhan ini kepada yang berpuasa, hayatilah rasa lapar dan perasaan yang timbul bila melihat orang lain makan. Kalau refleks otak, perut dan air liur terangsang sangat bila tengok orang lain makan sampai nak marah orang tu...tenangkan diri dan anggap orang-orang itu sepert budak-budak yang tidak berpuasa. Anda takkan marah budak kecil yang tidak berpuasakan?
Wallahualam.
Selasa, 21 Jun 2016
Rabu, 23 Mac 2016
Tropika Beauty
Lama tak ..dan post lagi pasal Tropika Beauty lagi.
Bukan apa..Hanum dapati web yang Hanum share dulu dah tutup. Buat pengetahuan, stokis tu ada masalah sikit.
Sekarang Hanum beli dengan stokis yang berada di Sabah. Nak tahu dengan lebih lanjut pasal produk Tropika leh kunjungi FB mereka. Tropika Beauty Official FB Page
Alhamdulillah, perniagaan sampingan Hanum yang ini masih berjalan. Dari beli stok yang minimal, sekarang suami bagi beli stok yang lebih banyak.
Anak-anak pun masih menunjukkan respon yang baik dengan minyak Tropika ini.
Jadi sesiapa yang nak mencuba boleh beli yang kecil je dulu. Kalau okay baru beli yang besar.
Hanum jual di area Pitas. Tu leh ambil anytime kecuali hujung minggu (inform awal2...boleh saja). Area lain yang Hanum boleh COD ialah Kudat dan KM.
Ewah2...dah promotelah pula kan.

Bukan apa..Hanum dapati web yang Hanum share dulu dah tutup. Buat pengetahuan, stokis tu ada masalah sikit.
Sekarang Hanum beli dengan stokis yang berada di Sabah. Nak tahu dengan lebih lanjut pasal produk Tropika leh kunjungi FB mereka. Tropika Beauty Official FB Page
Alhamdulillah, perniagaan sampingan Hanum yang ini masih berjalan. Dari beli stok yang minimal, sekarang suami bagi beli stok yang lebih banyak.
Anak-anak pun masih menunjukkan respon yang baik dengan minyak Tropika ini.
Jadi sesiapa yang nak mencuba boleh beli yang kecil je dulu. Kalau okay baru beli yang besar.
Hanum jual di area Pitas. Tu leh ambil anytime kecuali hujung minggu (inform awal2...boleh saja). Area lain yang Hanum boleh COD ialah Kudat dan KM.
Ewah2...dah promotelah pula kan.

Selasa, 24 November 2015
Tropika, My Choice
Hello...Hello
Maaflah sesangat lama tak post...tapi yalah...blog ini bermula kerana IVF...bila takde nak cerita pasal IVF...jadi blank nak menulis di blog ini.
Tapi Hanum tetap ucapkan terima kasih kepada yang masih baca blog ini bila ada update. Kepada yang PM Hanum untuk bertanya, Hanum amat hargai.
Perkembangan baru Hanum ialah sekarang Hanum ditugaskan sebagai Pegawai Kesihatan Daerah. Jadi skop kerja telah berubah sikit. Insyaallah kalau ada rezeki, tahun depan akan mohon untuk sambung belajar. Tahun ni, husband yang mohon.
Okay...berkaitan tajuk blog kali ni. Tropika. Tropika ialah jenama virgin coconut oil yang Hanum gunakan untuk anak2 Hanum.
Kali pertama Hanum kenal dan guna produk ini apabila diberikan secara percuma semasa membeli breastpump. Hanum dapat Tropika Baby Herbal Crream dan Tropika Gift Set.
Setelah pakai produk-produk tersebut pada Inarah, Hanum dapati eczema Inarah berkurang. Pada malam-malam tertentu, Hanum dapati batuk malam anak-anak berkurangan bila disapu Baby Herbal Cream.


Sejak itu, Hanum jadi pelanggan setia Tropika. Mulai dua bulan kebelakangan ini, suami pula bersetuju untuk jadi agen kecil-kecilan untuk produk-produk tersebut.
Alhamdulillah, ada yang membeli dari Hanum. Memang tak banyak lagi jualan. Tapi cukup seronok bila ada yang membeli. Hehehehe.
Anyway, boleh cek di website ini untuk produk-produk mereka. Kalau nak order atau bertanya sila ya.
http://tropikabeauty.com/
Maaflah sesangat lama tak post...tapi yalah...blog ini bermula kerana IVF...bila takde nak cerita pasal IVF...jadi blank nak menulis di blog ini.
Tapi Hanum tetap ucapkan terima kasih kepada yang masih baca blog ini bila ada update. Kepada yang PM Hanum untuk bertanya, Hanum amat hargai.
Perkembangan baru Hanum ialah sekarang Hanum ditugaskan sebagai Pegawai Kesihatan Daerah. Jadi skop kerja telah berubah sikit. Insyaallah kalau ada rezeki, tahun depan akan mohon untuk sambung belajar. Tahun ni, husband yang mohon.
Okay...berkaitan tajuk blog kali ni. Tropika. Tropika ialah jenama virgin coconut oil yang Hanum gunakan untuk anak2 Hanum.
Kali pertama Hanum kenal dan guna produk ini apabila diberikan secara percuma semasa membeli breastpump. Hanum dapat Tropika Baby Herbal Crream dan Tropika Gift Set.
Setelah pakai produk-produk tersebut pada Inarah, Hanum dapati eczema Inarah berkurang. Pada malam-malam tertentu, Hanum dapati batuk malam anak-anak berkurangan bila disapu Baby Herbal Cream.
Sejak itu, Hanum jadi pelanggan setia Tropika. Mulai dua bulan kebelakangan ini, suami pula bersetuju untuk jadi agen kecil-kecilan untuk produk-produk tersebut.
Alhamdulillah, ada yang membeli dari Hanum. Memang tak banyak lagi jualan. Tapi cukup seronok bila ada yang membeli. Hehehehe.
Anyway, boleh cek di website ini untuk produk-produk mereka. Kalau nak order atau bertanya sila ya.
http://tropikabeauty.com/
Langgan:
Catatan (Atom)