Selasa, 16 Oktober 2012

Inarah Menyusu Part 3

Banyak cerita pula tentang breastfeeding ni. Tapi pengalaman breastfeeding ni memang macam-macam. Direct feeding once dah okay, takde masalah sangat. Tapi yang lebih mencabar untuk ibu yang berkerja adalah penyediaan EBM dan pemberian EBM.

Hanum pakai Medela Swing untuk dapatkan EBM. Hanum mula pakai dari minggu pertama lepas bersalin lagi. Alhamdulillah pump ni sesuai untuk Hanum. Selesa dan tidak menyakitkan. Mudah nak dipasang dan dicuci. Kalau pakai suction yang rendah, bunyinya tak kuat. Hanum mula pumping untuk buat stok dan kenalkan EBM pada umur Inarah 5 minggu. Waktu tu belum beli sterilizer lagi, jadi sterilizekan dalam microwave. Hanum masukkan tiub Swing....Ohhoh.....Cair tiub tu jadinya. Jadi pengajaran, tiub tu tak perlu disterilkan. Cuci bila perlu dan air dry je. Gara-gara tercair tiub, satu minggu tertangguh untuk EBM sebab tunggu sparepart datang. Kebaikan Medela ni, senang sikit nak cari sparepart. Hanum beli tube baru di onebabyworld.com. Cepat juga sampai.

Mula-mula pump, satu jam pump baru dapat 3oz. Sedih rasa. Bila pump 20 minit dapat 1.5oz. Bacalah rata2 tentang nak tingkatkan EBM. Uumnya, kena rajin pump. Jadi, Hanum tak putus asa. Pump empat kali sehari bila breast dah rasa tegang dan Inarah tengah tidur. Lepas tu Medela bagitau size breastshield boleh mempengaruhi production EBM. Jadi Hanum beli size yang kecil dari mybreastpumpshop.com. Alhamdulillah, sekarang rata-rata 20 minit pump boleh dapat 3oz. Tapi tetap ada masa 1.5oz je. Rekod paling best 5oz. Tapi setakat ini, cukup untuk Inarah feeding sebab sekali feeding Inarah hanya habiskan 1.5oz-2.5oz.

Rekod terbaik Hanum di satu pagi. Lepas rehat dan minum yang cukup.


Tentang struggle Hanum memberi EBM kepada Inarah...dah berakhir. Hujung minggu lepas Hanum pergi ke Milimewa Kota Marudu. Hanum beli puting botol orthodontic latex jenama FIFFY berdasarkan pengalaman kawan nurses Hanum dan makcik saudara Naim (NUK). Anak mereka nak botol bila dikenalkan dengan puting latex, walaupun dikenalkan pada usia yang lebih besar dari Inarah. Alhamdulillah dia nak. Tapi bibik yang kena bagi dan mesti semasa digendong serta dalam keadaan yang tidak terlalu lapar dan menangis. Hanum rasa kalau pakai NUK orthodontic latex pun okay kot, tapi di sini manalah nak cari. Pos pun ambil masa seminggu. Tak kisahlah jenama apa, asalkan selamat dan anak nak. Tapi website ni, breastandbottlefeeding.com memang byk membantu. Nak beli nanti bukunya untuk tambah ilmu dan bantu ibu lain pula.
Calm with this bottle teat


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih untuk ulasan/komen/pertanyaan.
Saya akan cuba balas secepat yang mungkin. Kalau inginkan maklumblas yang lebih segera, boleh ke FB atau Google+ saya.

Thank you for comments/questions.
I will try to respond as soon as possible. If need a quicker response, you can try to reach me through FB or Google+