Jumaat, 12 Oktober 2012

Inarah Menyusu Part 2

Alhamdulillah, Inarah breastfeeding dengan baik. Berat pun cantik dan naik. Jadi, Alhamdulillah setakat ini susu cukuplah. Sekarang masuklah tahap baru pula, iaitu mengenalkan EBM pada Inarah.

Kalau menurut WHO dan KKM, EBM ni sebaiknya diberikan melalui cup/spoon feeding. Tak digalakkan menggunakan botol. Ini adalah untuk mencegah nipple/flow preference. Hanum setuju dengan pendapat ini. Tetapi kebaikan botol adalah mudah untuk kita beri susu kepada anak dalam apa jua posisi anak.

Jadi Hanum carilah artikel2 di internet tentang bottle feeding breastfed babies. Sebelum melahirkan Hanum hanya baca 2 atau 3 artikel je. Hanum hafal guidelines untuk bottle feeding (kalau tak salah) dari AAP(American Academy of Paediatrics); Hanum tengok di YouTube.
1. Established breast feeding
2. Started at around age 4-6 weeks
3. Breast feeding given when ever possible

Berdasarkan guidelines ini Hanum start kenalkan botol berisi EBM pada Inarah pada usia 6 minggu. Sebelum tu pun ada bagi tapi sikit2. Nak mulakan pada 5 minggu tapi Hanum tercairkan breastpump punya tiub.

Botol yang Hanum mula bagi adalah botol Medela Calma. Inarah reject. Langsung tak hisap. Sekali dua je dia hisap sampai habis 1oz lebih semasa dia tengah separuh tidur. Bestnya Medela Calma ialah dia tak drip. Kekadang je drip tapi itu pun kalau tak pasang dengan betul. Hanum hanya perlu tekan sikit di lubang air valve dia. Flow rate memang tergantung cara baby hisap dan ketat kita pasang botol tu. Leceh sikit sebab banyak komponen kena pasang. Botol yang bagus tapi sayangnya Inarah tak berapa suka.

Botol kedua yang Hanum pakai ialah Breastflow. Prinsip botol yang bagus. Lebih kurang macam Calma. Cuma botol ni dripping walaupun dia kata tak drip. Botol yang ni Inarah okay. Tapi okay hanya untuk satu dua hari je. Lepas tu, dia reject lagi. Aii...susah hati dubuatnya. sekarang ni dah dekat tiga minggu nak ajar Inarah guna botol. Ada hari dia terima Breastflow tu, ada hari dia tak nak. Bila dia tak nak, terpaksalah bagi guna cup feeding.

Minggu lepas bagi botol dari jam 8 hingga jam 1030 pagi. Minggu ni dari jam 8 hingga 12. Konon2 pergi kerja separuh hari. Tapi Inarah ni, hari Isnin je yang paling baik. Makin ke hari Jumaat makin dia tak nak EBM. Baru tadi maid bagitau, botol tak nak, cup feeding pun tak nak. Kerana tak dapat 'mimi' dia nak bergendong je. Terpaksalah maid gendong je. Aii...sanggup dia berlapar. Hanum tahan diri je dari keluar bilik ni.

Tak tahulah Inarah ni jenis memang nak direct feeding je atau belum jumpa puting yang best lagi untuk dia. Hanum harapkan belum jumpa puting yang best je. Anyway kerana susah Inarah nak terima botol ni, Hanum cari lagi tentang bottle feeding breastfed babies. 'Mistake' yang Hanum buat ialah introduce pada 6 minggu. Patutnya Hanum introduce pada usia 3-5 minggu. Setelah introduce mesti maintain setiap hari ada pakai botol. Insyaallah baby tu mudah bertukar dari breast ke botol.

Tapi memang ada baby yang memang reject habis botol. Ada yang dah pandai botol lepas tu reject je. Apa boleh buat, sekarang ni cuba cari lagi puting yang sesuai. Kalau dalam sebulan ni dia masih tak dapat bertukar ke botol/cup dengan baik, memang terpaksalah maid datang bawa Inarah ke tempat kerja in between.

Link ke artikel yang membantu Hanum untuk introduce botol
1. http://theleakyboob.com/2012/03/bottle-feeding-breastfed-babies/
2. http://kellymom.com/bf/pumpingmoms/feeding-tools/bottle-feeding/
3. http://www.whattoexpect.com/breastfeeding-to-bottle-feeding.aspx
4. http://www.pumpstation.com/pumpstation/dept.asp?dept_id=3279

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih untuk ulasan/komen/pertanyaan.
Saya akan cuba balas secepat yang mungkin. Kalau inginkan maklumblas yang lebih segera, boleh ke FB atau Google+ saya.

Thank you for comments/questions.
I will try to respond as soon as possible. If need a quicker response, you can try to reach me through FB or Google+