Jumaat, 13 Februari 2015

Selepas Bersalin, Minggu Kedua dan Ketiga

Alhamdulillah minggu kedua bersalinkan Ijlal ni Hanum sihat. Takde masalah sangat. Minggu kedua ni adalah bersamaan dengan Parent Expo di 1Borneo dan raya haji.

Hanum ni memang agak degil...Parent expo tu memang Hanum teringin sangat nak pergi. Jadi, walaupun dalam pantang, Hanum bawa Ijlal. Naim, Inarah dan ayah mertua ikut sekali. Naimlah yang drive. Hanum beli nursing pillow, Medela collecting shells, diapers dan satu ring sling carrier. Perlahan2 jalan dan lepas siap shopping terus balik. Kalau nak suruh husband yang beli semua tu, belum tentu akan dapat apa yang kita nak. Tapi jalan tu, Hanum pakai bengkung dan stokin.

Minggu kedua dan tiga pantang ni, adalah minggu raya haji. Husband bawa family dia datang Sabah. Berkeras juga dia nak bawa family dia jalan ke Kundasang dan Ranau. Memandangkan family Hanum pun balik kampung, Hanum dan Ijlal pun dibawa ke Kundasang. Tak jalan sangat. Banyak tinggal di rumah home stay je. Itupun satu malam je nginap. Masa yang lain dalam kereta. Tapi nak dalam kereta lama sangat pun tak boleh, sebab sakit coccyx kalau duduk lama. Jadi beberapa tempat Hanum turun kereta juga.

Dalam kereta sementara yang lain pergi Rumah Terbalik

Makan tengahari di Mesilau Nature Resort

Di Desa Farm sebelum Check In di Home Stay

On the way to Home Stay

Pagi2 Sebelum Breakfast

Ijlal di Home Stay sementara yang lain jalan ke Poring dan Tagal Sungai Moroli
Sewaktu Hanum ditinggalkan di home stay, Hanum berurut dengan tukang urut kampung tu. Okaylah juga, nak legakan belakang. Tak lama berurutnya, sekejap je. Beberapa tempat tak nak urut kalau masih dalam pantang, tapi yang ni sudi urut masa dalam pantang. Okaylah juga. Dan petangnya kami balik KK.

Minggu depan lepas jalan tu, Hanum balik Pitas. Sekali-sekali je turun rumah. Pergi makan dan ikut pertandingan anak comel Hari Keluarga Pitas dan bawa Inarah keluar rumah untuk spend time masa berdua je.
Lunch Hari Keluarga Hospital Pitas

Ijlal pun lunch

Inarah Main je
Bukan apa kena bawa Inarah keluar rumah berdua. Minggu pertama di Pitas tu, Inarah mengamuk beberapa malam. Lambat nak tidur dan kalau tidur, mengigau. Ada yang dia bangun2, terus nangis, jerit 'tak nak', ulang2. Nampak adik dia, dia terus tolak2 kepala adik dia..

Jadi kami andaikan bahawa dia cemburu. Jadi untuk kurangkan cemburu tu Hanum layan Inarah betul2 waktu siang. Dan Alhamdulillah..kuranglah amukannya di malam hari itu.

Waktu di Pitas ni juga baru Hanum mula makan jamu. Beli jamu Binari dan minuman dalam pantang Atika Beauty. Cuma yelah..kena hati2 ya minum jamu2 ni. Pastikan lulus dari KKM. Tapi jamu Binari memang tak habis makan. Minuman tu Hanum habiskan dan sekarang minum ASI pula. Sedaplah gak airnya. Tapi nak kata berkesan sangat utk Hanum taklah. Tapi tak jugalah membawa apa2 keburukan. Just as a supplement.

Okay, Jadi ni jelah cerita masa pantang. Lepas ni Hanum akan cerita pasal breastfeeding and pumping for Ijlal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih untuk ulasan/komen/pertanyaan.
Saya akan cuba balas secepat yang mungkin. Kalau inginkan maklumblas yang lebih segera, boleh ke FB atau Google+ saya.

Thank you for comments/questions.
I will try to respond as soon as possible. If need a quicker response, you can try to reach me through FB or Google+